דרוש צלם בשת”פ … בעד, נגד, איך, למה, כמה וכו’

אמ;לק – שת”פ יכול להיות שימושי לעסק שלך אבל צריך לבחור בזהירות.

אם אתה צלם חובב או מקצוען, צלם במשרה חלקית או מלאה , צלם מתחיל או מתקדם, צלם שכיר או עצמאי – בטוח נתקלת כבר בהצעות לשת”פ.

מה זה שת”פ בעצם? בשפת הצלמים, הכוונה למפגש שבו הצלם מצלם, המאפרת מאפרת, הדוגמנית מדגמנת  – כל אחד בסוף מקבל את התמונות מהסשן בחינם ויכול להוסיף אותן לתיק העבודות ולפרסם את מה שהוא עושה באמצעותן וגם מתחייב לתייג כל מי שהיה מעורב בעבודה הזו. עד פה – הכל טוב ויפה, כולם מרוויחים תורמים מזמנם ומקבלים קצת פרסום חינם.

אז למה כל פוסט כזה הוא חבית נפץ פייסבוקית? הדוגמה הבסיסית של צלם ודוגמנית היא מאוד נוחה אבל בפועל נהיה מאוד נפוץ שעסקים שמרויחים כסף עבור התוצרת שלהם (מעצבות בגדים או מעצבות תכשיטים למשל אבל יש מכל הסוגים) מבקשות לצלם בשת”פ ולהשתמש בשירותים של בעלי מקצוע (צלם/דוגמנית/מאפרת) בלי תשלום ורק בעבור קרדיט בפוסטים שלא ממש מביאים עוקבים שהם לקוחות פוטנציאליים. יש מי שיגיד “אם לא מתאים לכם הצלמים – אל תגיבו ואז אותה מעצבת תבין שזה לא עובד ככה” אבל בפועל, יש גם צלמים חובבים שעושים את זה בשביל הכיף שלהם (חובבים ולא חובבנים – אנשים שעובדים במשהו אחר וזה לא המקצוע שלהם אבל הם לגמרי יודעים את העבודה ומצלמים בשעות הפנאי) או גם צלמים מתחילים שרוצים להשיג דוגמאות לתיק העבודות ולהציג לקוח אמיתי.
נוסף על זה, יש את הבלבול הלשוני – יש כאלו שמתייחסים למונח שת”פ במובן האמיתי שלו – שיתוף פעולה עסקי בין שני אנשים, ממש לא בחינם, אלא מתוך איחוד כוחות כדי להגיע לתוצאה. למשל שיתוף פעולה בין בעל סטודיו לבין צלם או שיתוף פעולה בין בונה אתרים לבין צלם – אני כצלם נתקל בבעלי עסקים שצריכים אתר והגיעו אלי קודם (ואני יכול להמליץ) ובונה אתרים יכול להמליץ עלי. אפשר לערב בזה עמלת סגירה ואפשר גם להשאיר את זה בגדר המלצה חופשית – אבל זה גם עונה על ההגדרה של שת”פ, וכשמישהו מעלה הצעה בסגנון “דרוש צלם לסרטוני תדמית, עבודה בשת”פ” (כלומר המון עבודה, לכאורה בחינם) בקבוצת פייסבוק, מיד יעוטו עליו המוני צלמים עצבניים למרות שהכוונה היא לשיתוף פעולה עסקי של הפניית עבודות נניח.

מתי שת”פ הוא רעיון טוב?
כשבוחנים הצעה לשת”פ חינמי צריך לשאול כמה שאלות:
* האם הפרסום שיגיע הוא באמת פרסום אמיתי שמותאם לקהל היעד שלכם, או שמדובר רק בתיוג בחשבון אינסטגרם כלשהו שמי שיחשף אליו הוא אנשים שלא באמת רלוונטיים אליכם?
* האם השת”פ הזה יכול להוביל לעבודות עתידיות בתשלום? קרה לי בשני שת”פים שעשיתי שקיבלתי עבודות בתשלום מהצד השני אחרי שהם היו מאוד מרוצים מהתהליך איתי (מעצבת בגדים וגם צילומי אוכל)
* האם השת”פ הזה נותן לך התנסות או דוגמאות לעבודות שאין לכם בפורטפוליו ושווה לכם להשקיע מזמנכם (פלוס דלק/חניה ועוד)? לרוב זה יהיה בתחילת הדרך שלכם כעסק ולדעתי אין מה להפסיד חוץ מזמן. למה לא בעצם?
* האם השת”פ הזה ייתן לכם מוניטין של מישהו שעובד בחינם?
* האם בוצע תיאום ציפיות לגבי התוצרים והיכולות (אם אין לך ניסיון בתחום הזה)? חשוב לחסום על הסכם מראש שמצהיר את הנקודה הזו.
* האם השת”פ הוא תרומה לארגון שעושה טוב לאנשים? (אני מאוד בעד ועדיין תורם מזמני ל”זכרון מנחם” ו”אורות של תקווה” מדי פעם)
* האם אני מרגיש שמישהו כאן מרוויח על חשבוני?  זו הנקודה הנפיצה ויש הרבה שמחפשים את זה מצד הלקוח, למשל “דרוש צלם לפורים בשת”פ לילדים שלי, המון תיוגים מובטחים!” או “דרוש צלם לקמפיין לחברה, תיוגים למנצח”. תודה, אבל לא תודה.
* האם אני מקבל משהו משתלם – למשל קשר עם מישהו ספציפי שככה יותר קל להגיע אליו?
* האם יש כאן לקוח עם דרישות או שיש לי חופש אמנותי ליצור מה שבא לי? אלא אם המטרה היא עבודה מול לקוח אמיתי, כנראה שאני ארצה לצלם מה שאני רוצה (בשילוב ותיאום עם הרצונות של הצד השני) ולא שמישהו יכתיב לי מה לעשות. ככה אפשר להתנסות בדברים שעד היום לא עשיתי וזה win win (למשל את הצילום באולטרה סגול עשיתי בהתחלה בשת”פ שכזה).

איך מוצאים צלם לשת”פ? דוגמנית בשת”פ?
חפשו בפייסבוק קבוצות עם השם שת”פ בתוכן ותמצאו כמה. יש קבוצות ווצאפ וגם טלגרם והכי פשוט לשאול צלמים ותיקים יותר שבטוח מכירים.

אז מה אני אומר כאן בעצם?
אני בעד שת”פים הוגנים. במקרה שלי זה אפשר לי להתפתח אמנותית ולהציע סשן צילום ייחודי כמו “אישיות/נשיות“, להכיר אנשים שאחרת לא הייתי מגיע אליהם, לצלם תחומים שעוד לא התנסיתי בהם. מצד שני, יצא לי לא מעט לבזבז זמן על שת”פים שלא באמת קידמו אותי, הכירו לי אנשים שרגילים שעובדים איתם בחינם (כלומר לא לקוחות פוטנציאליים) אבל גם משם למדתי, אז כנראה שמשהו טוב כן יצא מזה בסוף 🙂

מוזמנים לשאול בתגובות או בווצאפ כל שאלה ואני מבטיח לנסות לענות כמיטב יכולתי.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

On Key

פוסטים נוספים:

איזה מיקרופון כדאי לקנות?

אז החלטתם להוסיף מיקרופון לערימת הציוד, מזל טוב 🙂 מטרת המאמר – לרכז קצת מידע חשוב בלי להכנס לדקויות טכניות. מי צריך מיקרופון בוידאו שלו?

ביקורת תיק Langly

את התיק שלי קניתי לפני 4 שנים ביד שניה, ב 500 שח כשהוא עוד היה נראה חדש.עם הזמן התווספו עדשות והשתנו קצת הצרכים שלי כצלם

שלחו לי הודעה!